Menselijke energie, verbruik jij teveel energie voor je gevoelsleven?




Menselijke energie, we staan er niet altijd bewust bij stil maar hoe meer energie je voor je gevoelsleven gebruikt, des te minder energie er overblijft voor je lichamelijke deel en vice versa.

Als iemand teveel energie verbruikt om zijn of haar gevoelens en emoties te kunnen verweken, dan zie je dat vrijwel meteen aan de buitenkant.

Met andere woorden als je dus relatief weinig energie voor innerlijke processen verbruikt, dan hou je dus meer over voor de buitenkant. Het verwerken van gevoelens en emoties kost nu eenmaal veel energie. Bij de ene persoon is dat wat meer als bij de ander, allemaal anders allemaal verschillend.

Energie

Het ligt er dus helemaal aan hoe je jouw energie gebruikt en of verdeeld. Als je hier bewust bij stil gaat staan, dan heb je dit wat beter onder controle. Op die manier stuur je jouw energieverbruik dan grotendeels zelf aan. Je kunt jezelf dan terugfluiten, als je het met je bewustzijn onder controle houd.  Zo van: tot hier en niet verder. Een voorbeeld: wel medeleven maar niet meer meelijden. Je gevoelens en emoties zullen je hierin vroeg of laat wel de weg wijzen.

Enkele pijnlijke voorbeelden

Ik moet nu wel even enkele pijnlijke voorbeelden benoemen, omdat die nu eenmaal energieslopend kunnen zijn.

  • stel je zit ergens gezellig met iemand te eten, je geniet van de gezelligheid en misschien straal en of bruis je wel van plezier. Opeens krijg je een telefoontje binnen met heel slecht en onverwachts nieuws, je hoort iets wat je diep raakt. Dit nieuws heeft meteen vat op je emoties en gevoelens en opeens straal en opeens voel je je als “gebroken”. Je bruist niet meer aan de buitenkant niet meer van de energie, de energie keert zich onmiddellijk naar binnen toe.
  • je voelt je goed in je vel, je bent ergens gezellig met mensen aan het praten. Opeens hoor je van iemand anders, of je vangt per toeval ergens op dat je partner vreemd gaat. Op dat moment keert zich de energie ook vrijwel meteen naar binnen, want je hoort iets pijnlijks wat je moet verwerken.
  • je zit je tot in je nek in relatieproblemen, je blijft maar twijfelen of je nu wel of niet moet doorgaan met de relatie en ook dat vergt ontzettend veel energie van je.
  • je bent samen met een partner waar je wel veel van houd maar die totaal niet op jouw golflengte, freqentie zit. Grote kans dat de positieve energie niet naar de relatie toegaat, maar steeds weer naar het begrijpen van de gebruiksaanwijzing van de ander (vice versa, ook dat kan weer energieslopend zijn).
  • En zo zijn er nog wel tientallen voorbeelden op te noemen.

Iets verwerken

Als je iets moet verwerken, dan raakt de energie aan de buitenkant raakt op (gaat zich ineenkrimpen, beperken). De energie keert zich naar binnen toe omdat je de energie nodig hebt, om het slechte nieuws, verdriet en of teleurstelling te kunnen verwerken.

Je uitstraling veranderd, je bent bezorgd, je voelt je opeens niet goed meer, het slaat je misschien op de maag, je voelt je als “gebroken” want het nieuws wat binnen komt hakt er in.

Als je hier bewust bij stil gaat staan dan heb je dit wat beter onder controle. Op die manier stuur je het energieverbruik enigszins zelf aan en dit geeft je op fysiek gebied weer wat meer kracht.

Als je voelt dat je er aan onderdoor gaat dan kun je jezelf terugfluiten, als je het met je bewustzijn goed onder controle weet te houden. Je gevoelens en emoties zullen je hierin wel de weg wijzen is het niet meteen, dan wel op een later moment. Het ligt er dus helemaal aan hoe je jouw energie op dat moment gebruikt en of verdeeld.

Gevoelens en emoties

Het is heus niet altijd even makkelijk om je emoties en gevoelens de baas te blijven. Dat merk je vrijwel meteen je energie aan de buitenkant raakt op (gaat zich beperken) omdat je op dat moment teveel energie verbruikt om het slechte nieuws en of de teleurstelling te kunnen verwerken. Extreem gevoelige of gevoelige mensen hebben hier meer last van, dan mensen die wat meer op hun ratio te werk gaan.

Het verbruik van energie bij problemen

Datzelfde geldt als je teveel piekert, piekeren heeft geen zin, want door de piekeren vermenigvuldig je het probleem alleen maar. I.p.v. te piekeren kun je beter focussen op oplossingen dan op problemen. Je lost een probleem en of tegenslag toch niet op door te blijven piekeren.

Probeer te herkaderen (dingen vanuit een ander perspectief te bekijken). Hoe moeilijk dat dan op dat moment ook lijkt. Heb er vertrouwen in, dat het vroeg of laat wel weer goed komt. Want het leven bestaat nu eenmaal uit vallen en opstaan en we moeten er allemaal maar het beste van maken.

Als je merkt dat je verdriet hebt, laat je tranen dan gewoonweg lopen. Tranen spoelen de vervuilde ether uit je lichaam weg. Vandaar dat iemand na een huilbui zich weer wat beter kan voelen. Vaak voelt men zich na een huilbui “verlicht”.  De ene persoon kan natuurlijk wat makkelijker de tranen laten vloeien, dan de ander. Allemaal anders, allemaal verschillend.

Ik heb het al eens vaker aangehaald, dat doe ik bij deze nog een keer. Wij bestaan allemaal uit een 3 eenheid, Ziel, Geest en Lichaam en we hebben allemaal onze verlangens en of behoeftes op elk van deze 3 niveaus. Ontbreken onze verlangens en of behoeftes op 1 van deze 3 niveaus dan kan ons hele gestel in onbalans raken met alle gevolgen van dien.

In plaats van te veel energie te verbruiken, om klaar te komen met je emoties en gevoelens kun je jezelf dus beter overgeven aan een huilbui.

Geschreven door: Alicia

Ben je op zoek naar succes in de liefde? Kijk voor meer liefde artikelen op de “succes in de liefde” pagina met tips en adviezen op liefdes gebied.




Verwerkingsproces fases, hoe ga je daarmee om?




Van het ene moment op het andere kun je terecht komen in een verwerkingsproces. Hoogstwaarschijnlijk zijn we allemaal wel eens door een verwerkingsproces heen gegaan? Het ene verwerkingsproces was misschien wat heftiger dan het andere.

Verwerkingsproces healen

Er zijn verschillende verwerkingsprocessen op te noemen, waardoor je het gevoel krijgt: dat de bodem plotseling onder je voeten verdwijnt. Probeer dan maar eens recht te blijven staan! Datgene wat je op dat moment nodig hebt is je innerlijke kracht en liefde, probeer dat maar eens naar boven te halen als je vol met pijn en verdriet zit. In theorie is dat vaak makkelijker gezegd, dan in de praktijk toegepast!

Ieder verwerkingsproces heeft zijn tijd nodig. Je kunt niet over een verwerkingsproces heen springen…helaas moeten we er allemaal vroeg of laat doorheen. Aangezien we al onze emoties moeten respecteren, zullen we ook pijn en verdriet moeten accepteren. Dat is nogal wat!

Een verwerkingsproces vergt de nodige tranen, laat ze dan ook gaan. En neem jezelf hier de tijd voor. Het is vaak de enigste manier om weer de balans in jezelf te kunnen herstellen, de manier om weer even tot rust te kunnen komen in jezelf.

Als we veel stress, zorgen en of spanningen hebben gehad om welke reden dan ook, dan is onze ether vervuild. De vervuilde ether komt eruit via de tranen, vandaar dat je jezelf na een goede huilbui weer wat beter kunt voelen.

“Let it come….let it go”

Normaal gesproken zijn de eerste 6 weken van en verwerkingsproces het meest heftigste. Je voelt je knock out, je hebt nauwelijks honger meer, het pakt je op je maag. Je hebt nauwelijks meer zin in iets, wat dan ook!

Laat het gaan, accepteer je verdriet en of pijnen want ze maken ook deel uit van jezelf. Ga door het verdriet heen, dat betekend alleen maar dat de gevoelens naar jezelf en of naar de ander toe echt waren. Probeer dan ook tegen jezelf te zeggen: ik hoef nu even niets, en ik moet nu even niets. Ik blijf gewoon even alleen met mijn verdriet. Ik geef het de tijd!

Er zijn maar weinig mannen en of vrouwen die een groot verdriet in hun eentje kunnen verwerken. Het is fijn als je dan een paar dierbare vrienden en of familieleden om je heen hebt waarbij je “stoom kunt afblazen”. Zie het als een soort van kamer, je zet even een raam open om alles even goed te kunnen door luchten.

Voor eenzame mensen is het een stuk moeilijker om, om te kunnen gaan met een verwerkingsproces. Gewoonweg omdat ze geen dierbaar iemand meer hebben. Dan is het nog heftiger om “stoom te kunnen afblazen”. In dat geval is er dan nog altijd een huisarts waar ze bij terecht kunnen. Maar ja dat is toch anders, dan dat je liefdevolle en dierbare vrienden om je heen hebt.

Door pijn en verdriet groeit men meestal ook, dat is dan de andere kant van de medaille. Het kan gebeuren dat je anders tegen het leven aan gaat kijken. Het kan je leren dat je beter een andere weg in kunt slaan. Pijn en verdriet kunnen je dus ook dingen duidelijk gaan maken. Het is zeker niet leuk, maar het werkt soms wel verhelderend op andere vlakken.

Verdriet en pijn mag je nooit wegduwen tijdens een verwerkingsproces, want dat is onnatuurlijk. Als je je pijnen en of verdriet onderdrukt dan kan het je ergens lichamelijk gaan opbreken. Pijnen en verdriet zullen toch hun weg naar buiten moeten vinden. Probeer niet al te veel te piekeren, want door teveel te piekeren vermenigvuldig je je gedachtes alleen maar weer.

Als je middenin een verwerkingsproces zit, dan is er niets mis mee als jij je voor een tijdje van alles en iedereen wilt terugtrekken. Dat hoort er nu ook eenmaal bij, neem jezelf de tijd hiervoor.

Tijdens een verwerkingsproces zit je hoofd vol! En dan heb je absoluut geen zin in het oppervlakkig gepraat van een ander. En of geklaag van iemand anders (zeker van iemand die klaagt met gezonde benen).

Ook dat is een realiteit, wil je jezelf even afzonderen van alles en iedereen? Doe het dan gewoon! Respecteer je verdrietige gevoelens tijdens het verwerkingsproces. Uiteraard moet je altijd verantwoordelijk met jezelf blijven omgaan. Blijf ten alle tijden goed voor jezelf zorgen! Komt tijd…komt raad!

Geschreven door: Alicia

Ben je op zoek naar succes in de liefde?  Kijk voor meer liefde artikelen op de “succes in de liefde” pagina met tips en adviezen op liefdes gebied.




Stoppen met piekeren hoe doe je dat? Ontdek deze hint!




Stoppen met piekeren is dat altijd even gemakkelijk? Nee hoor, dat is niet altijd even gemakkelijk. We weten allemaal wel dat het chronisch piekeren ons berooft van onze levensenergie. In theorie weten we allemaal dat we niet te veel moeten piekeren. Soms kunnen we het in de hand houden en soms ook niet. Het ligt eraan hoe belangrijk datgene is waar we over piekeren. Hoe pas je het stoppen met piekeren in de praktijk toe? Ik kom hier zo meteen op terug.

Als we piekeren dan vermenigvuldigen we keer op keer onze gedachtes, de reden waarom het piekeren niets oplost. Wat wel iets op kan lossen is het navolgende. Leer jezelf aan dat het beter is om te gaan denken in oplossingen i.p.v. in problemen.

Glimlach als je eerst nog tegenspoed op je weg zal ontmoeten. Doch houd je idealen vast en zie vooruit, heb er vertrouwen in dan het weer snel opwaarts gaat. Want als je jezelf door tegenspoed laat beïnvloeden, dan is de kans groot dat die tegenspoed je gaat overwinnen. Doch als je in jezelf de macht tot heerschappij over alle omstandigheden gewaar bent, zal de tegenspoed zich naar jou schikken en in voorspoed worden veranderd. Leef je in je verlangens in. Leer jezelf ook aan hoe je het beste kunt omgaan met eventuele afwijzingen.

Stoppen met piekeren

Als je jezelf realiseert dat je zelf de baas bent over je gedachtes, dan kun je beter bepalen welke gedachtes je toelaat en welke niet. Als je ervaart dat het pieken weer gaat overheersen, dan zou je aan die piekerende gedachte kunnen vragen: wat kom je doen? Jij kunt me toch niet helpen!

Het helpt je weer heel even om te beseffen dat je weer aan het piekeren bent. We kunnen niet alleen bewust, maar ook onbewust piekeren. Op die manier kun je jezelf het stoppen met piekeren, stapsgewijs aanleren.

Op deze manier creëer je bij jezelf weer ruimte voor anderen dingen. En je zult zien dat de piekerende gedachte na verloop van tijd niet meer zo vaak in je opkomt. Het is een kwestie van oefenen, maar zo is het toch eigenlijk met alles in het leven? Als je iets wilt gaan beheersen dan zul je daar tijd en energie in moeten stoppen.

“We cannot solve our problems with the same level of thinking that created them”

Herkaderen

Soms is het nodig dat we ons heel even terugtrekken, zodat we de dingen ook van een ander perspectief kunnen bekijken. Men noemt dit ook wel herkaderen, als we leren om te herkaderen dan kunnen we veel sneller tot een oplossing komen.

Dus ook hier, wil je kunnen herkaderen dan moet je eerst het piekeren los kunnen laten. Want anders is er niet voldoende ruimte in je hoofd aanwezig om tot andere inzichten te kunnen komen.

Zie het piekeren heel even als een verrekijker, als je door de kleine lenzen van de verrekijker kijkt dan wordt alles groter. Als je door de grote lenzen kijkt, dan wordt alles kleiner.

Hoewel het dezelfde verrekijker is, wordt het beeld groter of kleiner al naar gelang hoe je hem gebruikt. Op welke manier kijk je naar je probleem? Vergroot je ze omdat je er steeds over blijft piekeren, of verklein je het omdat je jezelf daar uiteindelijk toch beter bij zult gaan voelen?

Onthoud dat het chronisch piekeren een van de meest verwoestende invloeden kan zijn op je levensenergie. Want op een gegeven moment ga je jezelf steeds neerslachtiger voelen en dat weerspiegeld meestal ook je zorgen en verdriet in je gelaatsuitdrukking en of in je lichaam.

Het piekeren speelt zich dus niet meer alleen af in je geest. Vandaar dat het van belang is dat je het stoppen met piekeren in de hand kunt houden. Zie het “niet kunnen stoppen” met piekeren als soort van parasiet die op je wilt komen zitten om aan je levensenergie te zuigen. Muggen sla je toch ook van je af?

Zeg tegen jezelf: ik mag gerust gaan denken in oplossingen i.p.v. in problemen maar ik moet mezelf gaan aanleren om te stoppen met piekeren, voor mijn eigen bestwil!

Dus sta niet meer al te vaak stil bij datgene wat er recent of in je verleden is gebeurd. Het blijven piekeren lost toch niets op. Als je maar moeilijk kunt stoppen met piekeren dan kun je je eigen warme spontaniteit ook nog eens gaan blokkeren. Hoe jammer zou dat zijn? Niet alleen voor je directe omgeving maar bovenal ook voor jezelf!

Blijf jezelf niet onnodig kwellen. Het kunnen stoppen met piekeren kan je zoveel meer geven. Natuurlijk mag je heel even piekeren over iets waar je mee zit, maar stel een grens. Laat het niet je dagelijkse leven beïnvloeden. Trek er dan een half uurtje per dag voor uit, als je het piekeren niet zo makkelijk kunt loslaten.

Probeer jezelf te focussen op gedachtes die positief zijn, haal desnoods in je mind even wat positieve gedachtes naar boven. Geniet even van die herinneringen en voel ze! Het zal meer rust in je leven gaan brengen en op die manier lukt het stoppen met piekeren wat makkelijker.

Woorden kunnen je iets laten begrijpen, ervaringen staan je toe iets te weten. Anders gezegd: het is niet voldoende om iets in de theorie te begrijpen, men moet het ook in de praktijk gaan toepassen. En dan ga je pas daadwerkelijk ervaren hoe heerlijk het kan aanvoelen als je even kunt stoppen met piekeren. En als je het piekeren dan alsnog niet kunt laten, ga dan denken (piekeren) in oplossingen i.p.v. in problemen

Geschreven door: Alicia

Ben je op zoek naar succes in de liefde? Kijk voor meer liefde artikelen op de “succes in de liefde” pagina met tips en adviezen op liefdes gebied.