Stoppen met piekeren is dat altijd even gemakkelijk? Nee hoor, dat is niet altijd even gemakkelijk.




We weten allemaal wel dat het chronisch piekeren ons berooft van onze levensenergie. In theorie weten we allemaal dat we niet te veel moeten piekeren. Soms kunnen we het in de hand houden en soms ook niet. Het ligt eraan hoe belangrijk datgene is waar we over piekeren. Hoe pas je het stoppen met piekeren in de praktijk toe? Ik kom hier zo meteen op terug.

Als we piekeren dan vermenigvuldigen we keer op keer onze gedachtes, de reden waarom het piekeren niets oplost. Wat wel iets op kan lossen is het navolgende. Leer jezelf aan dat het beter is om te gaan denken in oplossingen i.p.v. in problemen.

Glimlach als je eerst nog tegenspoed op je weg zal ontmoeten. Doch houd je idealen vast en zie vooruit, heb er vertrouwen in dan het weer snel opwaarts gaat. Want als je jezelf door tegenspoed laat beïnvloeden, dan is de kans groot dat die tegenspoed je gaat overwinnen. Doch als je in jezelf de macht tot heerschappij over alle omstandigheden gewaar bent, zal de tegenspoed zich naar jou schikken en in voorspoed worden veranderd. Leef je in je verlangens in. Leer jezelf ook aan hoe je het beste kunt omgaan met eventuele afwijzingen.

Stoppen met piekeren

Als je jezelf realiseert dat je zelf de baas bent over je gedachtes, dan kun je beter bepalen welke gedachtes je toelaat en welke niet. Als je ervaart dat het pieken weer gaat overheersen, dan zou je aan die piekerende gedachte kunnen vragen: wat kom je doen? Jij kunt me toch niet helpen!

Het helpt je weer heel even om te beseffen dat je weer aan het piekeren bent. We kunnen niet alleen bewust, maar ook onbewust piekeren. Op die manier kun je jezelf het stoppen met piekeren, stapsgewijs aanleren.

Op deze manier creëer je bij jezelf weer ruimte voor anderen dingen. En je zult zien dat de piekerende gedachte na verloop van tijd niet meer zo vaak in je opkomt. Het is een kwestie van oefenen, maar zo is het toch eigenlijk met alles in het leven? Als je iets wilt gaan beheersen dan zul je daar tijd en energie in moeten stoppen.

“We cannot solve our problems with the same level of thinking that created them”

Herkaderen

Soms is het nodig dat we ons heel even terugtrekken, zodat we de dingen ook van een ander perspectief kunnen bekijken. Men noemt dit ook wel herkaderen, als we leren om te herkaderen dan kunnen we veel sneller tot een oplossing komen.

Dus ook hier, wil je kunnen herkaderen dan moet je eerst het piekeren los kunnen laten. Want anders is er niet voldoende ruimte in je hoofd aanwezig om tot andere inzichten te kunnen komen.

Zie het piekeren heel even als een verrekijker, als je door de kleine lenzen van de verrekijker kijkt dan wordt alles groter. Als je door de grote lenzen kijkt, dan wordt alles kleiner.

Hoewel het dezelfde verrekijker is, wordt het beeld groter of kleiner al naar gelang hoe je hem gebruikt. Op welke manier kijk je naar je probleem? Vergroot je ze omdat je er steeds over blijft piekeren, of verklein je het omdat je jezelf daar uiteindelijk toch beter bij zult gaan voelen?

Onthoud dat het chronisch piekeren een van de meest verwoestende invloeden kan zijn op je levensenergie. Want op een gegeven moment ga je jezelf steeds neerslachtiger voelen en dat weerspiegeld meestal ook je zorgen en verdriet in je gelaatsuitdrukking en of in je lichaam.

Het piekeren speelt zich dus niet meer alleen af in je geest. Vandaar dat het van belang is dat je het stoppen met piekeren in de hand kunt houden. Zie het “niet kunnen stoppen” met piekeren als soort van parasiet die op je wilt komen zitten om aan je levensenergie te zuigen. Muggen sla je toch ook van je af?

Zeg tegen jezelf: ik mag gerust gaan denken in oplossingen i.p.v. in problemen maar ik moet mezelf gaan aanleren om te stoppen met piekeren, voor mijn eigen bestwil!

Dus sta niet meer al te vaak stil bij datgene wat er recent of in je verleden is gebeurd. Het blijven piekeren lost toch niets op. Als je maar moeilijk kunt stoppen met piekeren dan kun je je eigen warme spontaniteit ook nog eens gaan blokkeren. Hoe jammer zou dat zijn? Niet alleen voor je directe omgeving maar bovenal ook voor jezelf!

Blijf jezelf niet onnodig kwellen. Het kunnen stoppen met piekeren kan je zoveel meer geven. Natuurlijk mag je heel even piekeren over iets waar je mee zit, maar stel een grens. Laat het niet je dagelijkse leven beïnvloeden. Trek er dan een half uurtje per dag voor uit, als je het piekeren niet zo makkelijk kunt loslaten.

Probeer jezelf te focussen op gedachtes die positief zijn, haal desnoods in je mind even wat positieve gedachtes naar boven. Geniet even van die herinneringen en voel ze! Het zal meer rust in je leven gaan brengen en op die manier lukt het stoppen met piekeren wat makkelijker.

Woorden kunnen je iets laten begrijpen, ervaringen staan je toe iets te weten. Anders gezegd: het is niet voldoende om iets in de theorie te begrijpen, men moet het ook in de praktijk gaan toepassen. En dan ga je pas daadwerkelijk ervaren hoe heerlijk het kan aanvoelen als je even kunt stoppen met piekeren. En als je het piekeren dan alsnog niet kunt laten, ga dan denken (piekeren) in oplossingen i.p.v. in problemen

Geschreven door: Alicia

Ben je op zoek naar succes in de liefde? Kijk voor meer liefde artikelen op de “succes in de liefde” pagina met tips en adviezen op liefdes gebied.




Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *